Mazda 5 advies

Alles over de MPV, Premacy en de 5 kun je hier in kwijt
Plaats reactie
Ron24

Mazda 5 advies

Bericht door Ron24 » 25 mar 2014 04:20 pm

Hallo,

Mijn vrouw en ik zijn al een tijdje opzoek naar een blitse nieuwe wagen. Deze auto voldoet aan onze eisen maar omdat wij geen echte auto kenners zijn, vraag ik graag jullie hulp.

Ik zou jullie graag vragen; wat de voor en nadelen van deze auto zijn. Voor de mensen die zelf deze auto in bezit hebben hoor ik natuurlijk graag jullie ervaring met deze auto. Is er nog iets anders specifieks waar we op moeten letten bij mogelijke aanschaf van deze auto?

Aangezien het voor ons een aanzienlijke uitgave is, hoop ik op serieuze reacties.

Het gaat om onderstaande auto:
http://www.aanbod.be/auto-en-toebehoren ... 50487.html

Jullie zouden ons enorm van dienst zijn!

Alvast bedankt!!

mazdafreak

Bericht door mazdafreak » 26 mar 2014 11:10 pm

voordeel van een Jappaner is dat je geen "imago" moet betalen zoals bij europeaanse auto's die niet beter zijn, een Jap heeft meer standaard opties die je niet appart moet bij betalen. Voor kwaliteit te hebben komt hij uit het juiste land.

gezien de km stand van de mazda die je wil kopen dient er een nieuwe distributie riem gezet te worden wat toch wat geld kost, tenzij de eigenaar dit al gedaan heeft ?
*mazda 6 175pk bj 2013
*mazda 3MPS bj 2010
*mazda 626 GT bj 1987
*mazda 626 GLX bj 1989
*mazda 929 2.2i bj 1989
*mazda xedos 9 miller bj 2000

damic
Site Admin

Bericht door damic » 28 mar 2014 05:42 pm

De riem op zijn eigen kost niets, het zijn de werkuren. Haja en waterpomp ook ineens laten vervangen ;) (normaal doen ze dat).

Piepende veren, lekkende schokdempers, schuifdeuren nakijken :)
RX-7 SA (12A) 1980
121 '93, 626 Coupe 2.0 '90, 626 BreaK 2.0D '92, Pug Partner '06
Hyundai H-1 2.5 '11 werkpaard
Yootooobe: http://www.youtube.com/user/Damicske

Siegfried

Bericht door Siegfried » 01 apr 2014 09:12 pm

Beste,

Ik heb zelf quasi identiek dezelfde 5, uit hetzelfde bouwjaar.
Pro:
- ruimtewonder: in de Ikea zien ze u graag komen
- ronduit de perfecte familiewagen voor wie (kleine) kinderen heeft: je blijft maar stapelen wanneer je op reis gaat (fietsjes, reisbedje, ... heel de zooi kan er in)
- misschien een detail: maar zowel groot als klein kan met deze auto comfortabel rijden (ik ben tegen de 2m en scheel 40 cm met mijn vrouw, maar we vinden allebei een perfecte zitpositie)
- eigenlijk best wel een comfortabele auto
- en hij rijdt nog best lekker ook. Ok, niet te vergelijken met de snedigheid van een 6 of een 3, maar om een veredelde bestelwagen te zijn, kan hij verdorie goed in een bocht gelegd worden
- de 2.0 CDVI is aangenamer dan de 1.6 CDVI uit de "nieuwe" 5 (there's no substitute for cubic inches :lol:

Contra's: uiteraard, het is niet alleen de goed-nieuws-show :P
- verbruik ligt algemeen vrij hoog: 8-9l in de stad, je kan hem tot 7l krijgen op de snelweg, maar lager zijn verkoopspraatjes
- 110pk is voldoende, maar tegelijk op het randje wanneer hij tot de nok gevuld is
- de roetfilter .... Zoals bij alle moderne diesels: vroeg of laat heb je er miserie mee. Wij zijn er nog van gespaard (70.000 km), maar er wordt heel bewust mee gereden (op geregelde tijdstippen gedurende een bepaalde tijd continu relatief hoog in de toeren rijden om het regeneratieproces te laten doorlopen). Ik ken er verschillende waar de roetfilter al vanonder is
- tractie op nat is niet alles
- redelijke bandenvreter (deftige Michelin's +/- 125 euro/stuk)
- kwaliteit van de velgenlak

Buiten het reguliere onderhoud hebben wij de remmen voor, en twee jaar geleden de achterste schokdempers moeten laten vervangen.
Schuifdeuren willen wel eens rammelen, maar beetje smeren kan helpen + het gemak van de schuifdeuren is niet onder woorden te brengen.

Distributie wordt door Mazda op 120.000km voorgeschreven.

Zouden wij onze 5 opnieuw kopen? Direct! Maar misschien dat we voor de 2.0 benzine zouden gaan ;-)

Veel succes bij de keuze ;-)
Mvg,
Siegfried.

Swirl

Bericht door Swirl » 07 jan 2015 03:53 pm

Wij zitten ook aan een Mazda 5 te denken en dan met name omdat het zo´n handige gezinsauto is. We hebben nu een kleintje van 3 en er is er nog eentje op komst. Ook rijden er vaak andere familieleden met ons mee, dus we kunnen wel wat (opberg)ruimte gebruiken. Tot nu toe hebben we steeds onze Peugeot 508 gebruikt (net deze week hier te koop gezet, mochten er toevallig mensen interesse hebben). Ook niet een heel kleine auto natuurlijk, maar we zoeken nu toch iets ruimers.

damic
Site Admin

Bericht door damic » 07 jan 2015 05:21 pm

Ik heb ook naar een 5 aan't zien geweest maar ben toch voor andere merk gegaan, gewoon omdat ik anders de 5 nog moest ombouwen naar lichte vracht (ja dat gaat) en nog extra kosten maken terwijl ik die wagen niet kon laten staan, haja een 2 liter is altijd beter :)

De mijne doet tussen de 8 en de 9l/100km (2.5l 170pk/370Nm kas van 2ton)
RX-7 SA (12A) 1980
121 '93, 626 Coupe 2.0 '90, 626 BreaK 2.0D '92, Pug Partner '06
Hyundai H-1 2.5 '11 werkpaard
Yootooobe: http://www.youtube.com/user/Damicske

Plaats reactie